Hackejant la rentadora

Avui parlaré sobre com rento la roba estant d’erasmus. La cosa sembla senzilla us direu alguns, si fa no fa com l’anunci del pollastre a la TV: "es fica, es treu, i llestos". Però no.

A alemanya quan es lloga una habitació o un pis, no sempre necessàriament hi ha rentadora, que vol dir això? No, no que els alemanys no rentin roba quan viuen una temporada provisional a una altra ciutat, sinó que estan més familiaritzats amb un concepte que jo a Catalunya no acabava d’imaginar: el concepte de la rentadora de pagament.

Quan estava al primer pis que vaig viure a Alemanya, a una habitació llogada on ningú em parlava i estava aïllat bàsicament per la neu, el gel, el fred i l’idioma, l’única manera que tenia de rentar la roba era passar-li a la mestressa de casa i que ella me la tornès rentada. No acabava d’estar d’acord amb el tracte aquest tot i ésser gratis, em feia bàsicament vergonya haver de dependre d’algú per a rentar la roba… no per la ralla de canyella com deia un amic mexicà que he conegut aquí, sinó que no havia decidit anar-me’n d’erasmus a un altre país per a desprès acabar sense ni tan sols saber posar una rentadora, no fotem. Tot i això, vaig haver d’acceptar aquella vegada per por a quedar-me sense prou mitjons de llana per passar les dues gèlides setmanes que estava allà.

Però un cop vaig mudar-me a la residència d’estudiants, la cosa va canviar. Per a poder rentar la roba bruta, em feia falta:

  • Una rentadora funcional.
  • Estenedor.
  • Pols per rentar.
  • Suavitzant (recomanat per obtenir llençols amb olor a rosa, doncs diuen que mai se sap).

Bé, la cosa de camí va bé doncs ja tinc en propietat el 75% dels requeriments per rentar la roba… només falta la rentadora. Buscar un substitut és inviable, doncs per molt que tingui el riu a tocar de casa (el veig des de la finestra) no penso rentar la roba allà i menys tenint en compte que l’anterior hivern el riu es va glaçar sencer.

Per sort a la residència on visc des de fa uns mesos, hi ha una habitació amb rentadores comunitàries i assecadores. La cosa pinta bé. Desprès d’una primera incursió vaig descobrir que feia falta una targeta de previ pagament per a poder fer-les servir, s’obtenen a la universitat i es carreguen també allà. Ja vam començar bé, se li havia de ficar un bitllet de 10€ a la màquina i retornava una targeta amb 7€ de saldo per rentar. Sí, d’acord, així els estudiants tenen cura de no perdre la targeta, però, vols dir que cal que siguin 3€ per al tros de plàstic? Bé, no importa, és només una vegada i desprès puc anar-la carregant sense cap més càrrec extra…

Anem a la rentadora, se li fica de tot, roba pols suavitzant… i desprès de desxifrar les instruccions de la rentadora amb tot de paraules en klingon alemany que, o bé no surten al diccionari, o bé traduïdes literalment no tenen sentit, procedim a activar la rentadora amb la targeta. Cada rentada val 1,60€. I si desprès vols assecar la roba a les assecadores perquè el clima és com és 1,60€ més. Això es tradueix a 12,8€ extres al mes, que estant vivint al estranger sense feina, doncs molta gràcia no fa. Al poc temps descobreixo que els altres habitants de la residència tenen un truc per evitar posar l’assecadora: estenen la roba al costat de la calefacció i la fiquen a tota llet per a que s’assequi la roba. Especialment útil per estalviar diners, però no per estalviar energia… però bé, amb això ja redueixo la despesa.

Desprès ve el truc dos: quan es paga amb la targeta, apareix un comptador que dóna una hora a la rentadora, però els programes de rentat acostumen a durar uns 48 minuts… així que vaig descobrir (tot i que m’ho van acabar explicant) que si vas i poses una segona rentadora just quan acaba la que ja has ficat, tens una vida extra i pots fer una segona rentada gratis. Però realment, a menys que fiqui els llençols, no necessito pas ficar dues rentadores per setmana. El cas es que he decidit ajuntar-me amb algú per a posar les rentadores junts i així treure millor profit d’aquestes dues rentades setmanals i a més poder separar blanc de color, que si els barrejo de moment no ha passat mai res, però no vull córrer el risc si compro uns texans o una tovallola… d’aquesta manera cadascú paga una rentadora a la setmana: ara la despesa en rentar la roba passa a ser un 75% més barata exactament, només gasto de 3,2€ al mes en rentadora (pols i suavitzant a part). Pensant en aquest estalvi quasi bé em dóna gust rentar roba.

S’ha de dir que si alguna vegada el truc no va, tan sols cal desendollar-la del corrent (un endoll gros trifàsic d’aquest que semblen d’una màquina per viatjar en el temps) i tornar-la a endollar Cosa xunga, perquè has de saltar a sobre la rentadora i estirar-te panxa avall per arribar bé a la paret i aleshores les cames em pengen i si les moc semblo un animaló capturat que intenta escapar… Un altre tema divertit sobre les rentadores, es quan es va els diumenges amb sabatilles d’estar per casa i pantaló curt, despentinat… i descobreixes que algú ha buidat una rentadora deixant-li encara uns quants minuts extres que et permetrien fer un rentat extra… en aquells moments corro que volo a l’habitació, agafo els llençols, la tovallola i el que pillo pel camí i ho fico tot ràpid i corrent a la rentadora que algú havia abandonat amb encara una rentada extra (si passa l’hora complerta s’acaba l’oportunitat).

Això ha degenerat molt, hi ha algunes persones que treuen la roba de la rentadora d’altres persones i la fiquen en una galleda de la comunitat (ben bruta per cert) si el propietari de la roba no està puntual per enretirar la seva roba i fer-ne servir la segona rentada. Nomes m’ha passat una vegada, i em va ficar de molt mal humor, doncs vaig haver de pagar una segona rentada per més roba que tenia i desprès a més la roba ja rentada era un pel bruta. Com no es pot avortar la rentada en marxa del cabró que ha robat la rentada vaig barallar la possibilitat de trencar la rentadora amb una destral o bé ficar sorra + pedres + lleixiu pel forat dels pols/suavitzant… però finalment vaig decidir per una opció menys agressiva: desconnectar el cable de corrent de la rentadora, i creuar-lo amb la d’una altre per a que no sabessin quin endoll era. Resultat: la roba va estar allà en remull tres dies doncs, aparentment estava la rentadora ben endollada, no funcionava ni pagant diners extres i tampoc es podia desbloquejar ni obrir la porta (i de fer-ho hagués caigut molta aigua). Per cert, qui ho va fer desprès va resultar ser un amic meu que no sabia de qui era la rentadora, mai li vaig confessar que era meva, més tenint en compte que vaig estar a punt de cremar-li els colors de la seva roba…

Crec que ja n’hi ha prou de rentadores per avui. Sobre en Rikimetal:

He descobert que es diu d’una manera que sona a Bladislaf (tot i que no crec que em llegeixi això, no vull escriu escriure pas el nom correcte aquí), resulta que el seu pare és rus. Les converses van en augment i em sorprenc a mi mateix parlant un Alemany no tan senzill com esperava que parlaria. A més he tingut sort amb ell: em parla en alemany sí o sí, no parla anglès ni que li demani perquè no entenc res, a més al parlar alemany ho fa com si li parlés a un altre alemany: pronunciant amb la boca mig tancada i sense fer cap esforç extra per vocalitzar correctament. També he descobert que ronca com la música que escolta: sons alts i a vegades estridents, roncs profunds i ferms. Però sembla molt bon noi, si més no no fica la música tan alta que sembla que sigui això un bar musical.

De moment me l’estic guanyat poc a poc: ahir el vaig convidar a tastar truita de patates, i a més li vaig regalar una targeta sense saldo per les rentadores, que ja son 3€ que s’estalvia i 1,20€ que té dintre però que no podrà fer servir si no afegeix diners extra. La targeta me la va donar el mexicà que ja se’n va a viure a un altre ciutat i així em permet quedar bé amb el veí, hahaha.

Deixa un comentari

