Deutsch lernen, aprenent alemany [2 de 2]

Continuació de l’entrada anterior.

Però tornant al alemany, des del primer semestre que he estat entrenant-lo i estudiant-lo, tot i que s’ha de dir que no m’he pelat els colzes que diguem. He anat a classes d’alemany a la pròpia universitat, plenament pràctiques on per alegria les pròpies classes ja eren en alemany (si tens un nivell zero i et parlen directament en l’idioma, doncs al·lucines en colors, perquè creus que no superaràs mai aquests obstacles). La veritat es que aquestes classes eren un pel frustrant doncs en certa mesura exigien que sabéssim coses que no podien saber, doncs anàvem allà a aprendre-les, i per tant la corba d’aprenentatge és fotuda: al principi al·lucines en colors i costa superar-te, i desprès aprens, molt.

Així que alternativament he estat escoltar força Rammstein i Die Toten Hosen (tot i que realment no sóc gaire melòman), també he fet per parlar en alemany sempre que podia per petites converses a l’hora d’anar a fer la compra o demanar en un bar, llegir tot el que he pillat, canviar l’idioma del facebook i email al alemany i altres mesures similars. Però sens dubte la millor eina que he tingut per assimilar, entrenar i millorar l’alemany és la imaginació.

La imaginació, aquesta eina fantàstica , tot i que per a molts desconeguda, m’ha permès emular infinitat de situacions on he pogut practicar preguntar i respondre’m i interactuar amb gent en alemany, repetir una conversa que ja he tingut i fins i tot canviar els diàlegs simular-me que em podrien respondre i tornar-hi, ha estat això un entrenament perfecte i àgil que ha actuat moltes vegades en el meu subconscient en segon pla, just desprès de tindre una conversa insatisfactòria, o no, en alemany o senzillament mentre faig altres coses. Això que a alguns potser els hi sembla exagerat i potser consideren una bajanada m’ha donat una fluïdesa enorme i m’ha permès tirar-me a la piscina de cap amb resultats favorables. Molt recomanat per a aquells que estiguin aprenent un idioma, sense oblidar practicar, encara que sigui amb un mateix.

Actualment tinc el nivell A1 gràcies al curs de la universitat (gràcies de pas per aquests 5 crèdits ECTS que venen regalats amb el curs, xD), la veritat és que el vaig trobar fàcil l’examen d’alemany (Deutschprüfung) i trobo que el parlo millor que força gent que va sortir millor qualificada que jo d’aquell examen per la senzilla raó que un dia em vaig empassar la vergonya i vaig decidir-me a parlar com fos, bé o malament, vaig decidir-me a equivocar-me i fer els intents que fessin falta. Això fa que encara a data d’avui quan dic alguna cosa hi ha gent que ha de fer enormes esforços per contenir el riure, però habitualment em puc comunicar… i quan no puc salto al anglès (cosa que passa sovint).

De fet recordo una anècdota de mitjans de Juny: anava amb una amiga cap a a una botiga de piercings i tatuatges per preguntar-hi els preus. La meva amiga portava 8 anys estudiant alemany (de fet el parlava prou bé a les classes d’alemany) i els mateixos quatre mesos que jo vivint a alemanya. Quan vam entrar ens vam trobar que l’home de la botiga no parlava gens d’anglès i la meva amiga va continuar parlant-li en anglès com si aquell pobre home la pogués entendre. Aquesta actitud que em recorda molt a la d’alguna gent espanyola que viu a Catalunya, i em va fer intervenir en la conversa i dir tot el que havíem de dir en alemany, tot i que els verbs possiblement no estiguessin exactament ben conjugats o encara que l’ordre de les paraules no fos del tot correcte. La comunicació va funcionar a la perfecció perquè vaig decidir desferme’n de la vergonya. No és tan complicat, oi?

Avui en dia parlo amb força mancances gramaticals, mai acabo d’encertar l’ordre de les frases a menys que siguin oracions simples sense gaires complements addicionals, i molt vocabulari el tinc fluix i l’hauria d’ampliar. Si fa no fa el meu alemany és prou bo com per demanar la carta al restaurant, entendre-la, demanar que vull i pagar. També és suficient com per a trucar a la policia i dir que els veïns tenen la música grossa (no sé com dir ara mateix que és alta). També és prou bo com per anar a comprar una batedora i demanar per tal model que no en trobo la caixa, i que l’única caixa que hi ha és buida. Però no sé prou com per entendre que el model que quedava era defectuós i que en portarien el mes següent: resulta que a vegades no responen amb paraules de vocabulari bàsic i fan servir vocabulari normal, no el vocabulari que faria servir algú que té un A1 i que ha practicat poc. Tot i això vaig millorant dia a dia.

Durant aquest proper semestre tinc previst arribar a un nivell equivalent al B1, i treure-me’l si tinc la oportunitat de trobar un centre on facin exàmens per aquests nivell (si em sento preparat), en cas de no trobar un centre on aconseguir-lo em trauré com a mínim el A2 que aquest sí que el fan segur a la universitat. Per arribar a això aquest cop ampliaré l’esforç i faré servir les següents eines:

  • Les lliçons habituals d’alemany.
  • Les lliçons de nivell hardcore d’alemany. No sé com li he dit a la professora que hi aniria d’oient: habitualment confonc el verb escoltar (hören) amb prostitutes (Huren) per una pronunciació molt similar.
  • Buscar un tàndem: es tractar de buscar una parella que parli alemany nadiu i que estigui aprenent un idioma que jo ja parli, es queden diverses vegades per setmana i es parla mitja hora en cada idioma. Pel que sembla els resultats són molt bons.
  • Parlar exclusivament alemany a partir del 1 d’octubre. He pres la ferma decisió d’abandonar qualsevol altre idioma mentre estigui aquí amb la intenció de passar-les putes i si de pas aprenc doncs millor.
  • Fer el Projecte Final de Carrera en alemany. El compromís hi és, tot i que el puc fer sense cap problema en anglès ja m’he compromès, tot i que podré fer la presentació en anglès ja veureu quina diversió…
  • Aplicar el mètode memorístic d’en Ramón Campayo que fins ara no l’he fet servir gaire: és altament efectiu, però requereix una petita inversió inicial de temps. Si ho faig bé m’ensortiré amb tots els altres punts sense problemes.

Sé que alguns punts sonen radicals però sé que si els segueixo del tot dret sense dubtar me’n sortiré.

En resum, si algú em pregunta:

– Sprechst du Deutsch?

– Ja, Ich bin am Deutsch lernen.

P.S. Crec que a partir d’ara no faré posts tan llargs, o els dividiré per diversos dies o els faré més breus.

3 responses to “Deutsch lernen, aprenent alemany [2 de 2]

  1. Aviat aconseguiràs tenir un nivell d’alemany com el meu de japonès (A2)… amb la diferència que jo hi he invertit 2 anys :'(

    Està bé que intentis parlar en alemany, és lo lògic, no? Tu a Anglaterra no hi aniries parlant un idioma que no fos l’anglès, oi?

    Ja suposo que aquí a Alemanya hi ha més nivell d’anglès, perquè si és com aquí, que qualsevol persona que no sigui estudiant no té ni p*ta idea de dir-te una sola paraula anglesa… (a part de helou, güatcharnein, gut bai).

    Però clar, sempre et trobaràs gent per Alemanya que no sàpiga anglès, és normal. I això (i moltes altres coses) ja és motiu suficient per entrar parlant alemany, que és com realment s’aprèn: sobrevivint.

    Ànims!

  2. Before writing your final theses in german, you should start posting something on your blog in german. Then decide how it goes …
    Good luck anyway!

  3. @Deka: Doncs sí Deka, ja saps, completament d’acord amb tu: a Alemanya a parlar Alemany, tot i que puc estar content d’haver posat al dia el meu alemany :-)

    @Arabella: Well, you know how was my english when I came, now my german has less level than my old english… but I hope to improve fast, and, of course I will post something in german, without cheats, xD.

Deixa un comentari

